قرآن مجید مى فرماید :
لا یغتب بعضکم بعضاً اَیحبُّ احدکم ان یأکل لحم اخیه میتاً فکرهتموه.
پشت سر یکدیگر بدگوئى مکنید، آیا یکى از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد ؟ بى گمان آن را ناخوش و ناپسند مى دارید.
رسول حق (صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود :
اَلْغیبَةُ اَسْرَعُ فى دینِ الرَّجُلِ الْمُسْلِمِ مِنَ الاْکِلَةِ فى جَوْفِهِ.
کار غیبت در ویران کردن دین مسلمان، سریع تر از هضم لقمه در شکم اوست.
و فرمود :
اِیّاکُمْ وَ الْغیبَةَ فَاِنَّ الْغیبَةَ اَشَدُّ مِنَ الزِّنا.
بر شما باد به غیبت، همانا غیبت از زنا شدیدتر است.
رسول حق (صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود :
مَرَرْتُ لَیْلَةَ أُسْرِیَ بى عَلى قَوْم یَخْمِشُونَ وُجُوهَهُمْ بِاَظافیرِهِمْ فَقُلْتُ یا جَبْرَئیلُ مَنْ هؤُلاءِ قالَ هؤُلاءِ الَّذینَ یَغْتابُونَ النّاسَ.
شب معراج به قومى گذشتم که با ناخنهاى خود صورتشان را مى کندند، از جبرئیل پرسیدم اینان کیستند، گفت کسانى که از مردم غیبت مى کردند.
رسول حق (صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود :
اِنَّ اللّهَ حَرَّمَ الْغیبَةَ کَما حَرَّمَ الْمالَ وَ الدَّمَ.
خداوند غیبت مسلمان را حرام کرده، چنانکه ضرر به مال و خونش را حرام فرموده.
امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود :
اَلْغیبَةُ آیَةُ الْمُنافِقِ.
غیبت نشانه انسان منافق است.
و فرمود :
مِنْ اَقْبَحِ اللُّؤْمِ غیبَةُ الاَْخْیارِ.
از زشت ترین پستى ها، غیبت خوبان است.
امام هفتم (علیه السلام) فرمود :
مَلْعُونٌ مَنِ اغْتابَ اَخاهُ.
از رحمت خدا دور است کسى که از برادر ایمانى خود غیبت کند.
حضرت سید الشهداء (علیه السلام) به مردى که در حال غیبت بود، فرمود :
یا هذا کُفَّ عَنِ الْغیبَةِ فَاِنَّها اِدامُ کِلابِ النّارِ.
اى مرد خود را از غیبت حفظ کن، همانا غیبت غذاى سگان جهنم است!
آرى، هواپرست، بدعت گذار، سلطان و رهبر ستمگر، بدکارى که بدکارى او علنى است غیبت ندارد.
امیرالمؤمنین (علیه السلام) درباره گناه شنیدن غیبت فرمود :
السّامِعُ لِلْغیبَةِ کَالْمُغْتابِ.
شنونده غیبت مانند غیبت کننده است.
درباره ردّ غیبت و نشنیدن آن، و حفظ آبروى برادر مسلمان و خواهر دینى در روایتى از رسول خدا آمده :
مَنْ ذَبَّ عَنْ عِرْضِ اَخیهِ بِالْغیبَةِ کانَ حَقّاً عَلَى اللّهِ اَنْ یُعْتِقَهُ مِنَ النّارِ.
کسى که از آبروى برادر مسلمانش با جلوگیرى از غیبتِ غیبت کننده دفاع کند، بر خداوند است که او را از آتش جهنم آزاد کند.
بنابراین در مسئله طلاق آنچه که باید مطرح باشد فقط طلاق است، سخن گفتن خارج از حق و انصاف، و عدالت و کرامت، جز گناه و براى دیگران به جهنم رفتن چیزى نیست.