سفارش تبلیغ
صبا ویژن
معنویت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ایمانِ کسی برای خدا خالص نمی شود، تا آن که خداوند، نزدش از خودش، پدرش، مادرش ، فرزندانش، خانواده اش و هر آنچه از مردم دارد، محبوب تر باشد . [امام صادق علیه السلام]
معنویت
 RSS 
خانه
ایمیل
مشخصات
ریاست وبلاگ
کل بازدید مخالفین غیبت: 231491
بازدیدعزیزان امروز : 4
بازدیددوستان دیروز : 8
........... درباره خودم ...........
معنویت
مدیر وبلاگ : امیر علی[68]
نویسندگان وبلاگ :
حسین[1]

وبلاگ معنویت درپی معرفی اخلاق فضایل ورذایل وعرفان تصوف از دیدگاه شرع و شریعت و...

........... عکس امیرعلی ...........
معنویت
........ تحریم کنندگان غیبت........
هدیه [139]
خبرگزاری مهر [35]
عرضه نرم افزارهای اسلامی [71]
یادداشتهای شخصی احمدی نژاد [135]
خبرگزاری فارس [29]
مرکز اطلاع رسانی شهید آوینی [37]
ایگاه اینترنتی کانون فرهنگی رهپویان وصال - شیراز [113]
مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر عج [82]
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری [64]
پرسمان [89]
طلبه ای از نسل سوم [105]
[آرشیو(11)]


..... فهرست موضوعی یادداشت ها.....
ادله حرمت غیبت[15] . داستان های غیبت[8] . روایات غیبت[7] . استثنات غیبت[7] . تعریف غیبت[5] . درمان غیبت[5] . اثار غیبت[5] . غیبت در قران[5] . استماع غیبت[4] . انگیزهای غیبت[3] . انواع غیبت[3] . تعریف بدعت[2] . جبران غیبت[2] . مجازات غیبت[2] . شرح حدیث[2] . سوال ازشما پیگیری ازما . اقسام غیبت . ارکان غیبت .
..........حضور و غیاب ..........
یــــاهـو
............. اشتراک.............
  ........... طراح قالب...........


  • غیبت

  • نویسنده : امیر علی:: 87/3/26:: 9:49 صبح

    خداوند متعال در آیه دوازدهم سوره حجرات مى فرماید:

     

    یااَ یُّهاَ الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثیراً مِنَ الظَّنِّ اِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ اِثْمَُ وَ لا تَجَسَّسُو اوَ لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً اَیُحِبُّ اَحَدُکُمْ اَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ اَخِیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوُهُ وَاتَّقُوا اللّهَ اِنَّ اللّهَ تَوّابٌ رَحِیمٌ

     

    اى کسانى که ایمان آورده اید! از بسیارى از گمان ها بپرهیزید; زیرا بعضى از گمانها گناه است; و هر گز (در کار دیگران) تجسّس نکنید; و هیچ یک از شما دیگرى را غیبت نکند، آیا کسى از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! (به یقین) همه شما از این امر کراهت دارید; تقواى الهى پیشه کنید که خداوند توبه پذیر و مهربان است!

     

    دور نماى بحث

     

    در این آیه شریفه، هر چند کلمه «مثل» مطرح نشده است; ولى از آنجا که یک امر معنوى و غیر مادّى را به امرى محسوس و مادّى تشبیه مى کند، از امثال القرآن محسوب مى شود. در این مثل «غیبت» که از گناهان کبیره خطرناک و عامّ البلوى است،

    به خوردن گوشت برادر مرده تشبیه شده است; یعنى همان طور که هیچ انسانى گوشت برادر مرده خود را نمى خورد، غیبت نیز نباید بکند.

     

    معرّفى اجمالى سوره حجرات

     

    سوره حجرات، چهل و نهمین سوره قرآن، داراى هیجده آیه مى باشد که در مدینه نازل شده است. این سوره مبارکه حاوى یک سلسله دستورات مهمّ اسلامى است و آدابى در مورد برخورد با پیامبر(صلى الله علیه وآله) و اولیاءاللّه در آن بیان شده است، نام «سوره  اخلاق» براى این سوره به خاطر دستورات العمل هاى اخلاقى متعدّدى که دارد، نام مناسبى است.

    در فضلیت تلاوت این سوره از پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله) روایت شده است:

     

    مَنْ قَرَأَ سُوَرَةَ الْحُجُراتِ اُعْطِىَ مِنَ الاَجْرِ عَشْرَ حَسَنات بِعَدَدِ مَنْ اَطاعَ اللّهَ وَ مَنْ عَصاهُ

     

    هر کسى سوره حجرات را تلاوت کند، خداوند ده برابر مردم کره زمین به او اجر و ثواب مى هد.(1)

     

    گاه تصوّر مى شود که ذکر چنین فضیلت هایى براى قرائت یک سوره کوچک نوعى مبالغه است; ولى بطلان این تصّور روشن است; زیرا پیامبر(صلى الله علیه وآله)و معصومین(علیهم السلام)هرگز مبالغه نمى کنند و واضح است که منظور این روایت (و مانند آن) تلاوت تنها نیست; بلکه این ثواب هاى عظیم براى کسى است که علاوه بر تلاوت و تفکّر پیرامون معناى این آیات الهى، به مضامین آن نیز عمل کند.

     

    شرح و تفسیر

     

    «یا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» ـ مخاطب این آیه شریفه، مؤمنین هستند. در این آیه، خداوند



    1 . مجمع البیان، جلد 9 ، صفحه 128.

    متعال تمام مؤمنین را از سه کار بر حذر داشته است:

    1 ـ «اِجْتَنِبُوا کَثِیراً مِنَ الظَّنِّ اِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ اِثْمٌ» ـ اى مؤمنان! از بسیارى از گمان ها پرهیز کنید و گمان و اندیشه بد نسبت به دیگران نداشته باشید; زیرا برخى از گمان ها گناه و معصیت است; زیرا ممکن است گمان تو اشتباه باشد، اگر اشتباه باشد، گناه بزرگى کرده اى.

    خداوند مى خواهد همه مؤمنان در محیطى امن و امان زندگى کنند. جانشان، مالشان، آبروى شان محفوظ باشد; نه تنها در جامعه و محیط خارجى این امنیّت وجود داشته باشد، بلکه در محیط افکار و اندیشه ها نیز باید این امنیّت حاکم باشد. وه که این چه دین والایى است!

    مرحوم فیض کاشانى حدیث پر محتواى زیر را از حضرت رسول اکرم(صلى الله علیه وآله)نقل مى کند: «اِنَّ اللّهَ حَرَّمَ مِنَ الْمُسْلِمِ دَمَهُ وَ مالَهُ وَ عِرْضَهُ وَ اَنْ یَظُنَّ بِه السُّوء(1); خداوند تعدّى و تجاوز بر چهار چیز از مؤمنان را حرام کرده است: خون و مال و آبرو و این که گمان بد درباره او برند.»

    اگر واقعاً همین یک دستور العمل اخلاقى عملى شود، بسیارى از کینه ها، عداوت ها و حسادت ها از بین مى رود; زیرا سرچشمه بسیارى از گناهان سوء ظن است.

    سؤال : گمان بد بردن اختیارى نیست تا از آن اجتناب کنیم; مثلا وقتى صحنه اى را مى بینیم ناخودآگاه گمانى در ذهن ما ایجاد مى شود، بنابراین چگونه مى توانیم کارى را که اختیارى نیست ترک کنیم؟

    پاسخ : اوّلا باید سعى نمود که اعمال و رفتار دیگران را حمل بر صحّت نموده و آن را توجیه نماییم; یعنى مثلا اگر در ماه رمضان کسى را دیدى که چیزى مى خورد، بگو شاید مریض است یا عذر دیگرى دارد! اگر جوانى را به همراه خانمى در کوچه و



    1 . المحجّة البیضاء، جلد 5 ، صفحه 368.

    خیابان دیدى، بگو شاید از محارم و بستگان اوست! اگر رفتار ناشایستى از شخصى دیدى، بگو شاید بر اثر خستگى و یا ناچارى مرتکب شده است و ...

    در برخى از روایات آمده است که تا هفتاد مَحْمِل و شاید و احتمال و توجیه براى آن تصوّر کن(1)، وقتى این شایدها را گفتى، آن گمان بد در ذهنت کم رنگ مى شود.

    ثانیاً: اگر گمان بد در ذهن تو مستحکم و پابرجاشد، طبق آن عمل نکن و آن را از محیط فکر و ذهنت به خارج سرایت مده! و همانند گذشته با آن دوستت رفتار کن و از ابراز علاقه ات نسبت به او مکاه.

    خلاصه این که اجازه نده گمان بد، در افعال و کردار و برخورد تو تأثیر بگذارد. پس اوّلین صفت رذیله اى که در این آیه شریفه از آن نهى شده است، گمان بد و سوءِظن است.

    2 ـ «وَ لا تَجَسَّسُوا» ـ دومین دستورالعمل اخلاقى که در این آیه شریفه آمده، «ترک تجسّس» در کار مردم است.

    در لغت عرب هم «تجسّس» داریم و هم «تحسّس» و هر دو به معناى جستجو کردن است; با این تفاوت که تجسّس، جستجو کردن در موارد غیر مجاز و نامشروع، و «تحسّس» به معناى جستجو نمودن در امور مشروع و مجاز است. حضرت



    1 . به چنین روایتى از معصومین(علیهم السلام) دست نیافتیم; ولى روایتى بدین مضمون در بحارالانوار، جلد 72، صفحه 196 به نقل از «اُبىّ بن کعب» نقل شده است; قال ابى بن کعب: «اذا رأیتم احد اخوانکم فى خصلة تستنکرونها منه فتأوّلوا لها سبعین تأویلا فان اطمأنّت قلوبکم على احدها و الا فلوموا أنفسکم حیث لم تعذروه فى خصلة سترها علیه سبعون تأویلا و انتم اولى بالانکار على انفسکم منه; هرگاه صفت زشتى از یکى از برادران دینى خود دیدید، براى آن هفتاد توجیه درست کنید. اگر دلتان به یکى از این توجیه ها آرام گرفت که هیچ و گرنه خودتان را ملامت کنید که با هفتاد توجیه هنوز بدبینى شما از بین نرفته است; پس شما سزاوارتر به عتاب و انکار هستید». هرچند بعید نیست که ابىّ بن کعب این روایت را از پیامبر(صلى الله علیه وآله) شنیده باشد، مخصوصاً که مضمون بسیار جالبى دارد که عادتاً از غیر معصوم صادر نمى شود. البته روایات فراوانى داریم که دلالت بر توجیه و حمل بر صحت نمودن کارها و گفتار مؤمنان دارد; امّا کلمه «هفتاد بار» در آنها نیامده است. به عنوان نمونه، به بحارالانوار، جلد 71، صفحه 187 و جلد 72، صفحه 196 و جلد 75 صفحه 33 و 251، رجوع کنید; این روایات عمدتاً از حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) و امام صادق(علیه السلام) نقل شده است.

    یعقوب(علیه السلام) به برادران یوسف(علیه السلام) فرمود: «یا بُنَىَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ یُوسُفَ وَ أخِیهِ; پسرانم! بروید، و از یوسف و برادرش جستجو کنید!(1)»

    بنابراین از نظر اسلام تحسّس جایز و مشروع، امّا تجسّس غیر مجاز است.

    مردم اسرار و رازهاى پنهانى مختلفى دارند که نمى خواهند دیگران از آن آگاه شوند; جستجو کردن براى کشف امور پنهانى مردم تجسّس غیر مجاز است.

    در روایتى آمده است: «اگر کسى با دیگرى صحبت مى کند و در هنگام سخن گفتن، او به چپ و راست خود نگاه مى کند، این سخن سرّ اوست و شنونده حق ندارد آن را افشاء کند!(2)» زیرا افشاء اسرار مردم از بزرگترین گناهان است. اگر اسرار مردم افشاء شود، زندگى دنیا طاقتفرسا و مبدّل به جهنمّى سوزان خواهد شد.

    مردم بدون اعتماد به یکدیگر نمى توانند زندگى کنند; تجسّس پایه هاى اعتماد را متزلزل مى کند.

    البتّه در برخى موارد، مخصوصاً در کارهاى اطّلاعاتى که اهداف مهم و مشروعى در نظر است ـ مثل این که شخصى مظنون به جاسوسى براى بیگانگان است، یا مظنون به قاچاق موادّ مخدر و مانند آن باشد ـ تجسّس اشکالى ندارد; زیرا اینها تجسّس نیست، بلکه تحسّس محسوب مى شود; ولى این استثناء هاهم باید روى حساب و کتاب باشد، نه این که بى جهت تمام مکالمات تلفنى و گفت و گوهاى مردم را بشنوند و تمام مکاتبات را کنترل کنند.

    خلاصه این که، دومین سفارش اخلاقى در آیه مثل، ترک تجسّس است.

    3 ـ «وَ لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً» ـ سومین سفارش اخلاقى مطرح شده در این آیه، پرهیز از «غیبت» است. هیچ یک از شما پشت سر دیگرى غیبت نکند و پرده از روى اسرار او بر ندارد.



    1 . سوره یوسف، آیه 87 .
    2 . المحجّة البیضاء، جلد 5، صفحه 237 .

    غیبت ممنوع()

  • غیبت

  • نویسنده : امیر علی:: 87/3/26:: 9:45 صبح

    قرآن مجید مى فرماید :

    لا یغتب بعضکم بعضاً اَیحبُّ احدکم ان یأکل لحم اخیه میتاً فکرهتموه.

    پشت سر یکدیگر بدگوئى مکنید، آیا یکى از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد ؟ بى گمان آن را ناخوش و ناپسند مى دارید.

    رسول حق (صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود :

    اَلْغیبَةُ اَسْرَعُ فى دینِ الرَّجُلِ الْمُسْلِمِ مِنَ الاْکِلَةِ فى جَوْفِهِ.

    کار غیبت در ویران کردن دین مسلمان، سریع تر از هضم لقمه در شکم اوست.

    و فرمود :

    اِیّاکُمْ وَ الْغیبَةَ فَاِنَّ الْغیبَةَ اَشَدُّ مِنَ الزِّنا.

    بر شما باد به غیبت، همانا غیبت از زنا شدیدتر است.

    رسول حق (صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود :

    مَرَرْتُ لَیْلَةَ أُسْرِیَ بى عَلى قَوْم یَخْمِشُونَ وُجُوهَهُمْ بِاَظافیرِهِمْ فَقُلْتُ یا جَبْرَئیلُ مَنْ هؤُلاءِ قالَ هؤُلاءِ الَّذینَ یَغْتابُونَ النّاسَ.

    شب معراج به قومى گذشتم که با ناخنهاى خود صورتشان را مى کندند، از جبرئیل پرسیدم اینان کیستند، گفت کسانى که از مردم غیبت مى کردند.

    رسول حق (صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود :

    اِنَّ اللّهَ حَرَّمَ الْغیبَةَ کَما حَرَّمَ الْمالَ وَ الدَّمَ.

    خداوند غیبت مسلمان را حرام کرده، چنانکه ضرر به مال و خونش را حرام فرموده.

    امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود :

    اَلْغیبَةُ آیَةُ الْمُنافِقِ.

    غیبت نشانه انسان منافق است.

    و فرمود :

    مِنْ اَقْبَحِ اللُّؤْمِ غیبَةُ الاَْخْیارِ.

    از زشت ترین پستى ها، غیبت خوبان است.

    امام هفتم (علیه السلام) فرمود :

    مَلْعُونٌ مَنِ اغْتابَ اَخاهُ.

    از رحمت خدا دور است کسى که از برادر ایمانى خود غیبت کند.

    حضرت سید الشهداء (علیه السلام) به مردى که در حال غیبت بود، فرمود :

    یا هذا کُفَّ عَنِ الْغیبَةِ فَاِنَّها اِدامُ کِلابِ النّارِ.

    اى مرد خود را از غیبت حفظ کن، همانا غیبت غذاى سگان جهنم است!

    آرى، هواپرست، بدعت گذار، سلطان و رهبر ستمگر، بدکارى که بدکارى او علنى است غیبت ندارد.

    امیرالمؤمنین (علیه السلام) درباره گناه شنیدن غیبت فرمود :

    السّامِعُ لِلْغیبَةِ کَالْمُغْتابِ.

    شنونده غیبت مانند غیبت کننده است.

    درباره ردّ غیبت و نشنیدن آن، و حفظ آبروى برادر مسلمان و خواهر دینى در روایتى از رسول خدا آمده :

    مَنْ ذَبَّ عَنْ عِرْضِ اَخیهِ بِالْغیبَةِ کانَ حَقّاً عَلَى اللّهِ اَنْ یُعْتِقَهُ مِنَ النّارِ.

    کسى که از آبروى برادر مسلمانش با جلوگیرى از غیبتِ غیبت کننده دفاع کند، بر خداوند است که او را از آتش جهنم آزاد کند.

    بنابراین در مسئله طلاق آنچه که باید مطرح باشد فقط طلاق است، سخن گفتن خارج از حق و انصاف، و عدالت و کرامت، جز گناه و براى دیگران به جهنم رفتن چیزى نیست.


    غیبت ممنوع()

  • در مذمت و بدى غیبت و سخن چینى

  • نویسنده : امیر علی:: 87/3/26:: 9:40 صبح
    از چیزهائى که باعث عذاب آخرت ، و بدختى و ذلت انسان در دنیا مى گردد. غیبت و بدگوئى است و خدا آن را ناپسند و حرام و از گناهان کبیره مى داند.
    زیرا در قرآن مجید مى فرماید:
    (( و لایغتب بعضکم بعضا ایحب احدکم ان یاکل اخیه میتا فکرهتموه .))
    بعضى از شما غیبت و بدگوئى بعض دیگر را نکنید، آیا یکى از شما دوست دارند که گوشت مرده برادر (دینى ) خود را بخور شما (مسلما) بدتان مى آید.
    در این آیه خداى متعال مبالغه بسیار در نهى نموده و غیبت و بدگوئى پشت سر مؤ منان را تشبیه به خوردن گوشت میته مسلمان نموده است بلکه امام صادق علیه السلام فرمود:
    (( ان المغتاب لمسلم بما فیه خارج عن ولایة رب العالمین ، داخل فى ولایة الشیاطین .))
    کسى که پشت سر مسلمان غیبت کند به آنچه که در اوست از ولایت پروردگار عالم خارج شده و در ولایت شیطان داخل گردیده است .
    و پیامبر اکرم (ص ) فرمود:
    (( من اغتاب مسلما او مسلمة لم یقبل الله صلوته و صیامه اربعین یوما و لیلة الا ان یغفر له صاحبه . ))
    کسى که پشت سر مرد و زن مسلمان بدگوئى و غیبت کند خداى متعال نماز او و روزه اش را تا چهل شبانه روز قبول نکند، مگر اینکه فردى را که غیبتش را کرده ، او را ببخشد و راضیش گرداند.
    باز پیامبر(ص ) فرمود:
    (( ایاکم و الغیبة فانها اشد من الزنا فان الرجل یزنى و یتوب ، فیتوب الله علیه ،
    و ان صاحب الغیبة لا یغفر له حتى یغفر له صاحبها.
    ))
    از غیبت و بدگوئى پشت سر دیگران بپرهیزید، زیرا غیبت حکمش از زنا شدیدتر است چون فردى که زنا مى کند (پشیمان شده ) توبه مى کند پس خداوند متعال توبه او را مى پذیرد، اما غیبت کننده را خدا نمى بخشد تا غیبت شده را از خود راضى سازد و غیبت شده او را ببخشد.
    و زنا کننده فقط خود را اذیت مى کند ولى غیبت کننده علاوه بر خودش ‍ مردم را هم آزار مى دهد و چه بسا سبب قتل و هتک عرض و از بین رفتن مال مى شود و یا باعث جدائى خانواده اى مى شود و این ها همان فتنه اى است که خداى متعال فرموده :
    (( الفتنة اشد من القتل )) یعنى فتنه از آدم کشى سخت تر و بدتر است بلکه غیبت کننده مشمول آیه هم مى شود: (( ویل لکل همزة لمزة واى بر هر دو به همزن و سخن چین و خورنده گوشت مردم .
    و در کتاب ارشاد شیخ مفید است که حضرت رسول (ص ) فرمود: چون شب معراج به آسمان رفتم بر گروهى گذشتم که صورت خود را با ناخن هاى خود مى خراشیدند از جبرییل درباره آنها سوال کردم :
    (( فقال : هؤ لاء الذین یغتابون الناس )) جبرئیل فرمود: اینها کسانى هستند که غیبت مردم را مى کردند.
    و نیز حضرت رسول (ص ) در ضمن خطبه اى پس از آنکه ربا و خطر آن را متذکر شده و فرمود: یک درهم از ربا که به انسان مى رسد از هفتاد زنا با محرم گناهش عظیم تر است
    (( و اعظم من ذلک عرض المسلم )) و گناه بزرگتر از ربا عرض و آبروى مسلمانى را بردن است .
    و باز حضرت رسول (ص ) فرمود:
    (( من اغتاب امرء مسلما بطل او نقض وضوئه ، و جاء یوم القیامة و یخرج من فیه رائحة الجیفة یتاءذى به اهل الموقف . ))
    کسى که غیبت شخص مسلمانى را بکند وضویش باطل مى شود، و روز قیامت به محشر وارد مى شود در حالیکه از دهانش بوى گندى خارج مى شود که اهل محشر را آزار مى دهد.
    و باز مى فرماید:
    (( من اغتاب مسلما فى شهر رمضان لم یوجر على صیامه . ))
    کسى که در ماه رمضان غیبت مسلمانى را بکند روزه اش هیچ پاداشى ندارد.
    از امام صادق نقل شده که فرمود:
    (( الغیبة حرام على کل مسلم ، و انها لتاکل الحسنات ، کما تاکل النار الحطب . ))
    غیبت و بدگوئى پشت سر هم مسلمانى حرام است ، و کارهاى خوب انسان را مى خورد همچنانکه آتش هیزم را مى خورد.
    باز از امام صادق است که فرمود:
    (( لا تغتابوا المسلمین و لا تتبعوا عوراتهم فان من تتبع عورة اخیه ، تتبع الله عورته ، الى ان یفضحه الله فى جوف بینه .))
    بدگوئى از مسلمانان نکنید و کارهاى زشت آنان را ملاء و آشکار نسازید، زیرا هر که به دنبال عیب جوئى از برادر مسلمانش رفت خدا هم بدنبال عیب جوئى میرود تا اینکه او را در وسط خانه اش رسوا سازد.
    و نیز آن حضرت فرمود:
    (( رب عبد لم یر یوم القیامة شیئا من الحسانات ، فیقول : یا رب این حسناتى ؟ فیقال : فى جوابه ، ان ربک لایضل و لاینسى ، ذهب عملک باغتیاب الناس ، و رجل راى فى کتاب عمله حسنات کثیرة ، فیقول : یا رب من این هذه ؟ فیقال له : فلان اغتابک فهذه حسناته اعطاها الله الیک .))
    چه بسا بنده اى که در روز قیامت هیچ چیز کارهاى خوب را در نامه عملش نبیند، پس گوید: پرودگارم کارهاى خوبم کجاست ؟ در جوابش ‍ گفته شود، همانا پروردگارت نه چیزى بر او گم شود و نه فراموش کند بلکه کارها (ى خوبت ) به علت غیبت کردن مردم از بین رفت ، و شخصى در نامه عملش حسنات زیادى را مى بیند پس مى گوید: پروردگارا این اعمال کجا بوده گفته مى شود که فلانى غیبت تو را کرد پس این حسنات و کارهاى خوب اوست که خدا به تو داده است .
    و از پیامبر است که فرمود:
    (( ما عمر مجلس بالغیبة الا خرب ، فنزهوا اسماعکم عن استماع الغیبة فان القائل و المستمع شریکان فى الاثم .))
    هیچ مجلسى به غیبت آباد نگردد جز اینکه خراب شود پس پاک کنید گوشهاى خود را از شنیدن غیبت زیرا گوینده و شنونده در گناه شریکند.
    (( و عن على علیه السلام السامع للغیبة احد المغتابین .))
    از حضرت على علیه السلام نقل شده که شنونده غیبت یکى از غیبت کنندگان است .
    (( و قال (ع ) لایکب الناس على وجوههم فى النار الا حصائد السنتهم .))
    حضرت فرمود: مردم را بر صورتشان به آتش نمى افکند مگر درو شده هاى زبانشان .
    (( و عنه (ص ) من اغتاب مومنا بما فیه لم یجمع الله بینهما فى الجنة ابدا، و من اغتاب مومنا بما لیس فیه فقد انقطعت العصمة بینهما و کان المغتاب فى النار خالدا فیها.))
    و از آن حضرت نقل شده : آنکس که مؤ منى را به آنچه که در اوست غیبت کند بین آن دو بهشت هرگز جمع نشود، و آنکه پشت سر مؤ منى غیبت کند به آن چه در او نیست عصمت بین آن دو قطع مى شود و غیبت کننده همیشه در آتش باشد.
    (( و عن نوف البکالى ، قال : اتیت علیا(ع ) و هو فى رحبة مسجد الکوفة فقلت : السلام علیک یا امیرالمؤ منین ، فقال و علیک السلام ، فقلت : عظنى یا سیدى فقال یا نوف احسن یحسن الیک ، فقلت : زدنى ، یا امیرالمؤ منین فقال : ارحم ، ترحم ، فقلت زدنى یا اباالحسن ، قال قل خیرا تذکر بخیر فقلت زدنى قال اجتنب الغیبة فانها ادام کلاب النار.
    ثم قال : یا نوف ، کذب من زعم انه و لد من حلال و هو یبغضنى ، و یبغض ‍ الائمة من ولدى و کذب من زعم انه ولد من حلال و هو یحب الزنا، و کذب من زعم انه یعرف الله و هو مجترء على معاصى الله فى کل یوم و لیلة .
    از نوف بکالى نقل شده که گفت بر حضرت على علیه السلام در مسجد کوفه وارد شدم پس گفتم : سلام بر تو اى امیرمؤ منان ، حضرت فرمود: و بر تو باد سلام ، گفتم : مرا موعظه بفرمائید اى امیرالمؤ منین ، حضرت فرمود: رحم کن تا به تو رحم شود، باز گفتم : اضافه بفرمائید اى ابا الحسن ، فرمود: حرف خوب بزن ، تا خوبى یادت کنند، پس گفتم باز بفرمائید، فرمود: از غیبت پرهیز کن که غیبت خورش سگان آتش است پس فرمود: اى نوف دروغ گفته کسیکه خیال مى کند از حلال متولد و حال آنکه مرا دشمن دارد و امامان از فرزندان مرا دشمن دارد و دروغ گفته کسى مى کند خدا مى شناسد و حال آنکه او جرئت بر گناهان دارد در هر روز و شب .
    (( و فى وصیة لابى ذر، یا اباذر من ذب عن اخیه المسلم الغیبة ، کان حقا على الله ان یعتقه من النار، یا اباذر من اغتیب عنده اخوه المسلم ، و هو یستطیع نصره ، خذله الله فى الدنیا و الاخرة .))
    و پیامبر به ابوذر وصیت کرد: که اى اباذر آنکه از برادر مسلمانش (در مجلس ) غیبت دفاع کند، حق است بر خدا که او را از آتش رها سازد، اى اباذر آنکه در نزد او از برادر مسلمانش غیبت شود و او قدرت بر دفاع از او و یاریش را داشته باشد (و یاریش نکند) خدا او را در دنیا و آخرت خوار و رسوا مى سازد.

    غیبت ممنوع()

  • غیبت و زحمت چهل روزه

  • نویسنده : امیر علی:: 87/3/26:: 9:36 صبح

    سید احمد فهرى مترجم رساله لقاءالله درباره غیبتى که در حضور مرحوم حاج میرزا جواد آقا شده مى‏نویسد: از یکى از دوستان شنیدم که گفت: در مجلس مؤلف بزرگوار، مرحوم حاجى میرزا جواد ملکى - قدس الله نفسه - یکى از حضار غیبتى کرده بود. آن بزرگوار خیلى ناراحت‏شده و خطاب به غیبت کننده فرموده بود:

    چهل روز مرا به زحمت انداختى!

    آرى صفاى باطن و نورانیت وجود ایشان به حدى بود که با کوچک‏ترین عمل ناشایست، غبار دورى از یاد خدا را بر وجود خویش حس مى‏کرد. جام باده هستى مرحوم ملکى به عبادت عشق مى‏ورزید و از یاد خدا و همدمى با آن لذت فراوان مى‏برد. او در هر سال سه ماه پى درپى روزه مى‏گرفت و روزه رجب و شعبان را به رمضان متصل مى‏کرد.

    وى در قنوت نمازهاى نافله، این بیت عارف شیراز را از عمق جان زمزمه مى‏کرد:

    ما را زجام باده هستى خراب کن

    زان‏پیشتر که عالم‏فانى شود خراب

    مرحوم آیة‏الله حاج شیخ محمدرضا طبسى‏رحمه الله از شاگردان درس اخلاق مرحوم حاج میرزا جواد آقا، خاطره روزى از روزهاى درس آن استاد فرزانه را این گونه بیان مى‏کند: دو ساعت‏به غروب بود که ایشان براى تدریس درس اخلاق به مدرسه فیضیه تشریف آوردند، در بحث آن روز این آیه قرآن مطرح شد:

    «ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکة...  ».

    بعد از آن این جمله را فرمود: از دنیا نرفتم و در وادى السلام نجف با چشمان خودم دیدم که ارواح مؤمنین دور هم حلقه زده‏اند.


    غیبت ممنوع()

  • از سخنان آن حضرت (ع ) در نهى از غیبت کردن از مردم

  • نویسنده : امیر علی:: 87/3/26:: 9:34 صبح
    در این خطبه که با عبارت و انما ینبغى لاهل العصمه و المصنوع الیهم فى السلامه ان برحموا اهل الذنوب و المعصیه (همانا براى آنان که اهل عصمت اند و سلامت از گناه براى آنان فراهم است شایسته است که بر بزهکاران و گنه پیشگان رحمت آورند) شروع مى شود هیچ گونه بحث تاریخى نیامده است ولى مبحثى بسیار خواندنى و عبرت آموز درباره زشتى غیبت و بر شمردن عیب مردم در غیاب ایشان در چهار فصل آورده است که با راستى بسیار مفید است : فصل نخست ، درباره سخنان خداوند و بزرگان در نکوهش غیبت و گوش ‍ دادن به آن است که با بخشى از آیه دوازدهم سوره حجرات شروع مى شود و خداوند فرموده است و غیبت مکنید برخى از شما برخى را و سپس به ذکر احادیث و سخنان برخى از زهاد و لطایفى پرداخته و نیکو از عهده برآمده است . فصل دوم ، درباره حکم غیبت از لحاظ دین است که آن را از جهات مختلف بررسى کرده و این روایت را نیز آورده است که معاذ بن جبل روایت مى کند و مى گوید: در حضور رسول خدا (ص ) نام مردى برده شد؛ گروهى گفتند: چه مرد ناتوانى است . پیامبر (ص ) فرمود: از دوست خویش غیبت کردید. گفتند: همان چیزى که در اوست گفتیم . فرمود: اگر چیزى که در او نبود مى گفتید بر او تهمت زده بودید.
    غیبت ممنوع()

    <      1   2   3   4   5   >>   >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    example:
    سفارش تبلیغ
    صبا ویژن