سفارش تبلیغ
صبا ویژن
معنویت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بر شهوت چیره شو، تا حکمتت کامل گردد . [امام علی علیه السلام]
معنویت
 RSS 
خانه
ایمیل
مشخصات
ریاست وبلاگ
کل بازدید مخالفین غیبت: 231773
بازدیدعزیزان امروز : 5
بازدیددوستان دیروز : 17
........... درباره خودم ...........
معنویت
مدیر وبلاگ : امیر علی[68]
نویسندگان وبلاگ :
حسین[1]

وبلاگ معنویت درپی معرفی اخلاق فضایل ورذایل وعرفان تصوف از دیدگاه شرع و شریعت و...

........... عکس امیرعلی ...........
معنویت
........ تحریم کنندگان غیبت........
هدیه [139]
خبرگزاری مهر [35]
عرضه نرم افزارهای اسلامی [71]
یادداشتهای شخصی احمدی نژاد [135]
خبرگزاری فارس [29]
مرکز اطلاع رسانی شهید آوینی [37]
ایگاه اینترنتی کانون فرهنگی رهپویان وصال - شیراز [113]
مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر عج [82]
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری [64]
پرسمان [89]
طلبه ای از نسل سوم [105]
[آرشیو(11)]


..... فهرست موضوعی یادداشت ها.....
ادله حرمت غیبت[15] . داستان های غیبت[8] . روایات غیبت[7] . استثنات غیبت[7] . تعریف غیبت[5] . درمان غیبت[5] . اثار غیبت[5] . غیبت در قران[5] . استماع غیبت[4] . انگیزهای غیبت[3] . انواع غیبت[3] . تعریف بدعت[2] . جبران غیبت[2] . مجازات غیبت[2] . شرح حدیث[2] . سوال ازشما پیگیری ازما . اقسام غیبت . ارکان غیبت .
..........حضور و غیاب ..........
یــــاهـو
............. اشتراک.............
  ........... طراح قالب...........


  • مثالى گویا براى روشن شدن زشتى حقیقت غیبت چیست

  • نویسنده : امیر علی:: 87/3/25:: 4:7 عصر

    و جمله (ایحب احدکم ان یاکل لحم اخیه میتا فکرهتموه ) در ضمن مثالى به همین حقیقت اشاره مـى کـند. در این جمله نخست استفهام انکارى به کار برده ، و حب منفى را به (احد) یعنى یکى از مسلمانان نسبت داده ، و نه به بعضى از مسلمانان ، یعنى نفرموده : (ایحب بعضکم ) و یـا تـعبیرى دیگر تا مشمول نفى واضح تر شود. و باز به همین منظور نفى مذکور را با جمله (کرهتموه ) تاءکید فرمود، و با اینکه مى توانست همین کراهت را به احد نسبت داده بفرماید (فکرهه ).
    و حـاصـل مـعناى آیه این است که : غیبت کردن مؤ من به منزله آن است که یک انسانى گوشت بـرادر خـود را در حـالى کـه او مـرده اسـت بـخـورد. حـال چـرا فـرمود گوشت برادرش ؟ براى اینکه مؤ من برادر او است ، چون از افراد جامعه اسـلامـى اسـت که از مؤ منین تشکیل یافته ، و خداى تعالى فرموده :
    (انما المؤ منون اخوه ). و چـرا او را مـرده خواند؟ براى اینکه آن مؤ من ، بى خبر از این است که دارند از او غیبت مى کنند.

    تفسیر المیزان 18


    غیبت ممنوع()

    و انـسـان کـه از روز ازل بـه حـکـم ضـرورت ، اجـتـمـاع تـشـکـیـل داد، بـراى این تشکیل داد که یک زندگى اجتماعى داشته باشد، و در اجتماع داراى منزلتى شایسته و صالح باشد، منزلتى که به خاطر آن دیگران با او بیامیزند، و او بـا دیـگران بیامیزد، او از خیر دیگران بهره مند، و دیگران از خیر او برخوردار شوند. و غـیـبـت عـامـل مـؤ ثـرى اسـت بـراى ایـنـکه او را از این منزلت ساقط کند و این هویت را از او بـگـیـرد. در آغـاز یـک فـرد را از عدد مجتمع صالح کم کند، و سپس فرد دوم و سوم را، تا آنجا که در اثر شیوع غیبت تمامى افراد جامعه از صلاحیت زندگى اجتماعى ساقط شوند، و صلاح جامعه به فساد مبدل گردد، و آن وقت دیگر افراد جامعه با هم انس نگیرند، و از یـکـدیـگـر ایـمـن نـبـاشـنـد، و بـه یـکـدیـگـر اعـتـمـاد نـکـنند، آن وقت است که دواء که همان تشکیل جامعه از روز نخست بود، به صورت دردى بى دواء درمى آید.
    پـس غـیـبـت در حـقـیـقـت ابـطـال هـویت و شخصیت اجتماعى افرادى است که خودشان از جریان اطـلاعـى نـدارنـد و خـبـر نـدارنـد کـه دنبال سرشان چه چیزهایى مى گویند، و اگر خبر داشـتـه بـاشند و از خطرى که این کار برایشان دارد اطلاع داشته باشند از آن احتراز مى جویند و نمى گذارند پرده اى را که خدا بر روى عیوبشان انداخته به دست دیگران پاره شود، چون خداى سبحان این پرده پوشیها را بدین منظور کرده که حکم فطرى بشر اجراء گـردد، یـعنى اینکه فطرت بشر او را وامى داشت تا به زندگى اجتماعى تن در دهد، این غـرض حـاصـل بـشـود، و افـراد بـشـر دور هـم جمع شوند، با یکدیگر تعاون و معاضدت داشـتـه بـاشـند، و گر نه اگر این پرده پوشى خداى تعالى نبود، با در نظر گرفتن ایـنـکـه هـیـچ انـسـانـى مـنـزه از تـمـامـى عـیـوب نـیـسـت ، هـرگـز اجـتـمـاعـى تشکیل نمى شد

    تفسیرالمیزان18


    غیبت ممنوع()

  • چند روایت دال بر اینکه غیبت از زنا شدیدتر است

  • نویسنده : امیر علی:: 87/3/25:: 4:2 عصر

    و در کـتـاب خـصـال از اسـبـاط بـن مـحـمـد بـه سـنـدى کـه بـه رسـول اللّه (صلّى اللّه علیه و آله وسلّم ) دارد از آن جناب روایت کرده که فرمود: غیبت از زنـا شـدیـدتـر است . پرسیدند: یا رسول اللّه چرا چنین است ؟ فرمود: زناکار مى تواند تـوبـه کـنـد، و خـدا هـم تـوبه اش را بپذیرد، چون سر و کارش تنها با خدا است ، ولى مـرتـکـب غـیبت مى خواهد توبه کند، اما خدا توبه اش را نمى پذیرد مگر وقتى که شخص غیبت شده از او درگذرد.
    مـؤ لف : ایـن روایـت را الدر المنثور هم از ابن مردویه ، و بیهقى از ابى سعید، و جابر از رسـول خـدا (صـلّى اللّه عـلیـه و آله وسـلّم ) روایـت کـرده ، بـه ایـن عـبـارت کـه رسـول خـدا (صـلّى اللّه عـلیـه و آله وسلّم ) فرمود: غیبت از زنا شدیدتر است . گفتند: یا رسول اللّه چطور غیبت از زنا شدیدتر است ؟ فرمود: براى اینکه ممکن است مردى زنا کند و بـعـد توبه کند، خدا هم توبه اش را بپذیرد، ولى مرتکب غیبت آمرزیده نمى شود، مگر وقتى که شخص غیبت شده او را ببخشد.
    و در کافى به سند خود از سکونى از امام صادق (علیه السلام ) روایت آورده که فرمود: رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله وسلّم ) فرمود: غیبت در تباه کردن دین مسلمان سریعتر از خوره اى است که اندرون او را بخورد.
    و در همان کتاب به سند خود از حفص بن عمر، از امام صادق (علیه السلام ) روایت کرد که فـرمـود: شـخـصـى از رسـول خـدا (صلّى اللّه علیه و آله وسلّم ) پرسید: کفاره گناه غیبت چیست ؟ فرمود: براى آن کس که غیبتش کرده اى ، به تلافى غیبتش استغفار کن .
    و در تـفـسـیـر قـمـى در ذیـل آیـه
    (و جـعـلنـاکـم شـعـوبـا و قـبـائل ) فـرمـود: شـعـوب ، مـلتـهـاى غـیـر عـرب اسـت و قبائل به معناى طوائف عرب .
    مؤ لف : این روایت را صاحب مجمع البیان به امام صادق (علیه السلام )
    نسبت داده .

    تفسیر المیزان 18


    غیبت ممنوع()

  • گوشت برادران خود را نخوریم

  • نویسنده : امیر علی:: 87/3/25:: 3:57 عصر
    پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله یک روز را تعیین فرمود که همه مسلمین روزه بگیرند و تا وقتى که دستور نداده افطار نکنند، همه تا شام روزه گرفتند شامگاه مردم یک یک آمده عرض مى کردند یا رسول الله صلى الله علیه و آله تاکنون روزه داشتیم اجازه افطار مى فرمائید آنجناب اجازه مى داد.
    مردى آمده عرض کرد دو دختر از خانواده ام روزه گرفته اند خجالت مى کشند خدمت شما برسند اجازه مى فرمائید افطار کنند. حضرت از او روبرگردانید در مرتبه دوم نیز مراجعه کرد باز توجه نفرمودند. در سومین مرتبه فرمود از من اجازه افطار مى خواهى ؟ آندو روزه نگرفته اند چگونه روزه دار است کسى که پیوسته از صبح مشغول خوردن گوشت مردم بوده . برو بگو اگر روزه دار بوده اند استفراغ نمایند.
    آن مرد برگشته فرمان پیغمبر صلى الله علیه و آله را رسانید، دختران استفراغ کردند از دهان هر کدام تکه گوشتى خارج شد. خدمت پیغمبر صلى الله علیه و آله برگشت جریان را بعرض رسانید. آنجناب فرمود سوگند به حق آن کسى که جانم در دست اوست اگر در شکم آنها باقى مى ماند آتش جهنم ایشان را فرا مى گرفت
    غیبت ممنوع()

  • مجازات غیبت در قیامت

  • نویسنده : امیر علی:: 87/3/25:: 3:56 عصر
    شیخ بهاء علیه الرحمه در کشکول جلد اول ص 197 مى نویسد: روزى در مجلس بزرگى ذکر من شده بود شنیدم یکى از حاضرین که ادعاى دوستى با من مى کرد ولى در این ادعا دروغ مى گفت شروع به غیبت نموده نسبت هاى ناروائى بمن داده بود این آیه را در نظر نداشت که خداوند مى فرماید:
    (ایحب احدکم ان یاءکل لحم اخیه میتا) آیا دوست دارید گوشت برادر مرده خود را بخورید چنانچه دوست نمى دارید. از غیبت نیز پرهیز کنید.
    آنگاه که فهمید جریان بمن رسیده و اطلاع از غیت او پیدا کرده ام نامه بلند بالائى برایم نوشت اظهار پشیمانى و درخواست رضایت در آن نامه مى کرد. در جوابش نوشتم خدا ترا پاداش دهد بواسطه هدیه اى که براى من فرستادى چون هدیه تو باعث سنگینى کفه حسناتم در قیامت مى شود.
    (فقد روینا عن سید البشرانه قال : یجاء بالعبد یوم القیمة فتوضع حسناته فى کفة و سیئآته فى کفة فترجح السیآت فتجى ء بطاقة فنقع فى کفة الحسنات فترحج بها فیقول یا رب ما هذه البطاقة ؟ فما من عمل عملته فى لیلى و نهارى الا استقبلت به فیقول عزوجل هذا ما قیل فیک و انت منه برى ء.)
    از حضرت رسول صلى الله علیه و آله روایت شده که فرمود روز قیامت بنده اى را در مقام حسبا میآورند کارهاى نیکش در یک کفه و کارهاى زشتش ‍ را در کفه دیگر مى گذارند کفه گناه سنگین تر مى شود در این هنگام ورقه اى بر روى حسنات قرار مى گیرد، کارهاى نیکش بواسطه ان عمل زیادتر از گناهانش مى شود عرض مى کند پروردگارا آنچه عمل خوب داشتم در کفه حسنات وجود داشت این ورقه چه بود، من که چنین عملى نداشتم ؟ خطاب مى رسد این در مقابل سخنى است که درباره تو گفته اند و از آن نسبت پاک بودى
    این حدیث مرا وامى دارد که سپاسگزار تو باشم بواسطه چیزى که بمن رسانیده اى با اینکه اگر در رو برویم چنین کار یا بدتر از این را انجام مى دادى با تو مقابله به مثل نمى کردم جز عفو و گذشت و دوستى و وفا از من نمى دیدى این باقیمانده عمر، گرامى تر است از اینکه صرف در مکافات اشخاص شود باید به فکر آنچه از دست رفته ، بود و تدارک گذشته را نمود.
    عادت ما نیست رنجیدن ز کس
    ور بیازارد نگوئیمش بکس
    ور بر آرد دود از بنیاد ما
    آه آتشبار ناید یاد ما
    ورنه ما شوریدگان در یک سجود
    بیخ ظالم را براندازیم زود
    رخصت ار یابد زما باد سحر
    عالمى در دم کند زیر و زبر
    شیخ بهاء علیه الرحمه
    غیبت ممنوع()

    <   <<   6   7   8   9   10   >>   >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    example:
    سفارش تبلیغ
    صبا ویژن